fredag 23. oktober 2015

Oktober og høst.






Tenk dere nå er høsten over oss for fullt.

Denne "gullbusken" kom jeg over på vei opp til min datter, midt inni en mørk granskog stod denne lille solen og strålte opp:

Nå er kveldene lange, og inne er de heldigvis lune og vi kan bruke mange timer på lappesøm igjen. Selv har jeg begynt på noe jeg aldri hadde trodd jeg skulle gjøre, nemlig å sy bunad, Så nå om dagene forsvinner tiden i bittesmå sting med hvit lintråd på hvitt linstoff.
Min datter blir den heldige eieren.  :) .hvis eller når jeg klarer å få den ferdig! :)

Det er ganske flott at vi kan lære fortsatt i livet, det er langt igjen før vi kan kalle oss utlært. -heldigvis.  Det er forferdelig moro å lære, og å gjøre noe nytt og ikke minst det å kjenne på den gode følelsen når man mestrer noe nytt.  :)
Men Lappesømmen er nå likevel det kjæreste.  :) Men uten den erfaringen er det slett ikke sikkert at jeg hadde våget meg på bunad. Jeg har lært så mye av alle dere flinke lappedamer de siste årene, og da var det lett å kaste seg på noe nytt.

Vi hadde jo et flott Oktobermøte nå. Vi hadde besøk fra både Kristiansand og Arendal lappeklubb, så vi var mange!
Mette Vigsnes Keller holdt et flott og spennende foredrag om det å sy sammen med barn. Og de av oss som har barnebarn som liker å sy vet hvor koselig og artig det er.  Det har blitt mange duker og brikker her i huset iallefall, -og noen luer og skjørt og faktisk :)
Jeg kom litt seint til møtet denne gang, så fikk ikke tatt bilder av det Mette viste. Og det gikk desverre fra meg etterpå, Men det meste av det kan jo sees på fb-siden hennes, og inne på Meretes Atelier.

Ellers hadde vi jo som vanlig vis og fortell, som jeg skal videreformidle her i bilder :)

Sissel viser her en nydelig barneleke :) En fin ide for julegaver til de aller minste?



Inger Elise viset et nydelig teppe i flotte batikkstoffer!  :) :)

Og her et fasinerende teppe med Afrikanske damer, sett så flott ei blokk!  :)

Ikke alltid det bare er søm som vises, Her er et par fantastiske støvelkanter som er strikket, de skal sitte på toppen av støvelskaftet og hindre kalde vanndråper og komme ned i støvlene og samtidig være et veldig varmt og dekorativt støvelskaft!  Veldig flotte!  :)

De neste to bildene er et prakt-teppe sydd av Bjørg og quiltet av Anne, helt nydelig Log Cabin og vakker quilting!  :)
"Stønning" - som de sier på Amerikansk!  :)

 Utrolig vakkert! :)

Et flott stripeteppe sydd i den morsomme "Jelly roll race" teknikken i flotte farger. Dette er Anne-Lisbeth sitt :)

Det neste teppet ble vist baksiden først på grunn av den flott quiltingen, Igjen Annes verk.
 Framsiden er Anne Karin sitt verk, og det var opprinnelig meningen det skulle bli et twister-teppe, men av og til er stoffene for vakre til å kuttes i.  :)

Berit K. fikk laget twister av sine, kjempeflott teknikk dette og, og flotte resultater.


Her får hun litt hjelp av Sissel for å vise fram hele settet :)

Og et kjempevakkert firkant-teppe.  Nydelige farger og mønster! :)

Vi hadde jo besøk den kvelden, og her er en av damene fra Kristiansand som viser et fantastisk teppe som har vært vist på utstillingen på festningen tidligere i høst :) Virkelig vakkert! :)

Dette vakre stykket er også fra den samme utstillingen, og det er samme damen som står bak dem, Navnet fikk jeg desverre ikke med :)


Mens vi har vis og fortell, så foregår det jo litt flittig søm rundt forbi, Og her fanget jeg Linda ivrig opptatt med et koselig stitchery, eller broderi, som det og jo heter!  :)

 Og May Britt W. syr små glassbrikker i kubeform, veldig artig og kjekt småarbeide og holde på med, fint til gaver også!  :)

Kari Ann viser et vakkert ruteteppe i herlige blåfarger :)

Og et flott i rosa med Irish chain-mønster i, kjempeflott!  :)


Og på oppfordring fra våre besøkende quiltedamer måtte  Torunn T opp og vise det vakre sekskant-teppet som er under arbeid, en virkelig vakker blomstereng som sakte og sikkert vokser seg større og større!  :)

Det var Meretes Atelier som var butikken vår denne gang, og som vanlig hadde hun mye flott med seg, og vi fikk en hyggelig overraskelse når vi handla, nemlig mønsteret på den vakre  hjorten som hun har brukt på diverse ting, pute og løper :)  Så nå blir det mange hjorte-sømmer rundt om.  :)
 Mange fristelser!  Og det er jo sagt før, men jeg gjentar det jeg også, det er en av de få tingene jeg ikke klarer å motstå, nemlig fristelsene!  :)

Og rosa kuttematte, hvor et fast beløp går til rosa sløyfeaksjonen til bekjempelse av brystkreft!



Det var det vi hadde i dag, så fram til neste gang: Mange gode sting!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar